Under semesterperioden när många är nya och oerfarna på arbetsplatsen är det extra viktigt att tänka på säkerheten. Särskilt inom områden som tillverkning, lager, logistik och handel där tidsbrist har gjort att det förekommer att man hoppar över eller kortar ner introduktionen av rutiner och risker i arbetet. Förutom sommarvikarier behöver du även tänka på inhyrd personal. När arbetsmiljöverket inspekterade 880 arbetsplatser där bemanningsanställda jobbar fick drygt 6 av 10 inspekterade företag krav på sig att åtgärda brister i arbetsmiljöarbetet. Vilket ansvar har man och vad bör man tänka på?
Det viktigaste för den som är ny på jobbet är:
En ordentlig introduktion om hur arbetsuppgifter ska utföras
Veta vilka risker som finns samt
Veta vilken skyddsutrustning som behövs såsom handskar, hjälmar eller skyddsglasögon
Veta var skyddsutrustningen finns tillgänglig.
Ett tidigt riskmedvetande hos de unga sommarjobbarna ökar chanserna för ett långt och skadefritt arbetsliv. Nedan har vi samlat bra info för att du ska kunna möta semesterperioden på ett säkert sätt.
Varje år råkar 3000 unga personer ut för olyckor på sina jobb, de är också extra känsliga för till exempel tunga lyft eller farliga ämnen. Men man ska varken bli sjuk eller skadad av sitt jobb. Chefen ska se till att arbetsmiljön är bra, personligen har man också ett eget ansvar att berätta för chefen vad som inte är bra. Viktigt att berätta om något kan leda till en olycka eller skada. Att sätta säkerheten främst är viktigast både för sig själv och sina kollegor när man är ny på jobbet.
Skyddsansvariga inom bolaget är skyldiga att anmäla när någon olycka sker enligt arbetsmiljölagen. Ett ganska vanligt förekommande misstag är att näringsidkaren saknar rutiner för undersökning och riskbedömning eller att skriftliga rutiner för förebyggande arbetsmiljöarbete som finns, inte fungerar i praktiken för sommarjobbare och inhyrd personal.
I Arbetsmiljöverkets statistik är olyckor inom vård och omsorg överrepresenterade bland flickor under sommarmånaderna. Bland pojkar är det i tillverkningsbranschen som det inträffat flest olyckor motsvarande tid. En förklaring kan vara att det är just de branscherna som är bäst på att anmäla olyckorna till Arbetsmiljöverket.
För arbetsgivaren finns det regler att förhålla sig till när man anställer personer under 18 år (AFS 2012:03). Syftet är att få arbetsgivarna att förebygga de skaderisker som unga löper i arbetslivet. Exempelvis får en maskin med risk för skador inte användas av en person under 18 år som inte fullgjort sin skolplikt enligt Arbetsmiljöverkets föreskrifter om minderåriga. Även inhyrd arbetskraft ska få fullständig och upprepad information och instruktion om de skyltar, märkningar och de signaler som används på arbetsplatsen.
En av de vanligaste arbetsplatsolyckorna är halkolyckor. Inomhus kan halkolyckor förebyggas med hjälp av att hålla golv torra med absorbentmatta och genom att omedelbart torka upp spill om läckage uppstår. Det kan även vara bra att använda torkmattor för att minska risken för att väta från skor sprids. Gå igenom spillskyddsplan och rutiner för att avlägsna väta från golvet så att personalen inte riskerar att halka omkull. Kom därför ihåg att kontrollera lagren i god tid före semestern och fylla på om det behövs. Exempelvis om någon skär sig, då är det viktigt att det finns plåster eller om ett kemikaliespill inträffar så underlättar spillredskap. Fyll upp med förbrukningsmaterial och personlig skyddsutrustning så att allt går smidigt under semestern - även om olyckan är framme.
En annan viktig säkerhetsåtgärd är att sätta upp säkerhetsskyltar som varnar för potentiella faror. I vår skyltguide hittar du definitionen och betydelsen av säkerhetsskyltar, vilka regler och krav som finns, en samling av alla vanliga symboler samt tips på bästa skyltningen för att minska risker på arbetsplatsen.
Undvik tomma förråd och bunkra upp med förbrukningsmaterial redan nu så att procedurer kan upprätthållas hela sommaren och att du slipper komma tillbaka till tomma förråd. Vi har satt ihop en våra kundfavoriter inför sommaren:
Under semesterperioden när många anställda vill åka på semester samtidigt, går många ner i personalstyrka. Förutom att det blir en utmaning att hantera den dagliga verksamheten med minskad kapacitet, behöver även säkerhetsaspekter, som övervakning av kemikalier utföras. Med den digitala övervakningen DENIOS connect och andra praktiska lösningar för läckagedetektering erbjuder DENIOS dig optimalt stöd.
DENIOS brandklassade produkter uppfyller Europeiska standarder för brandskydd av kemikalier och gas. Förutom korrekt funktion är även upprätthållande av brandskydd en förutsättning för att uppfylla krav från såväl försäkringsbolag som lagstiftning. För att garantera brandskydd och funktion över tid kräver EG-direktivet 89/391/EEC att utrustningen ska kontrolleras med jämna mellanrum utav utbildad personal.
Tips: Låt underhållsarbetet utföras under semesterperioden för att störa driftsprocesserna så lite som möjligt och undvika driftstopp. Våra kvalificerade och certifierade tekniker tar gärna hand om servicen av dina anläggningar för förvaring av kemikalier - vi erbjuder attraktiva underhållspaket för allt från miljöcontainers till brandsäkra skåp och nöddusch.
Ta också tillfället i akt att göra en besiktning: Vi kontrollerar om din kemikalieförvaring fortfarande uppfyller 100 % säkerhet och om utrustningen uppfyller gällande lagstadgade krav.
Semestertider är inbrottstider! Om företagets lokaler står helt tomma under semestern, bör du se över inbrottsskyddet en extra gång. Tänk på att det inte bara är kontor som har stöldbegärlig utrustning. Även råvaror som metaller och kemikalier behöver skyddas. Hanterar ni även farliga kemikalier har ni dessutom ett ansvar över att de inte hamnar i fel händer. Med lämpliga lås ser du till att externa intrång (t.ex. stöld eller manipulation) försvåras.
Viktigt: Skyddsansvarig och brandskydd | Semesterperioden befriar dig inte från skyldigheten att ha skyddsansvariga på plats för att kunna garantera hälsa och säkerhet på arbetsplatsen. Samma sak gäller för brandskyddet. När du planerar din semester bör du därför se till att det finns tillräckligt många brandansvariga och skyddsombud som kan täcka hela semesterperioden.
Många företag använder tiden före och under semestern till en omfattande storstädning av lokalerna. Tips: Använd gärna 5S metoden för att rensa och städa ur. I vår shop hittar du många lösningar för professionell rengöring av industriella ytor:
SLUTLIGEN: Har du läst så här långt vill vi på slutklämmen passa på att ge dig vårt bästa "kom-tillbaka-från-semestern"-tips. När du lägger in autosvar på mailen, passa även på att lägga in en påminnelse till dig själv i telefonen, på första arbetsdagen, med ditt lösenord. Förutom att du slipper förvirringen som uppstår när du inte kommer in i systemen så slipper du ett besök till IT-avdelningen första dagen efter semestern.
Ha en riktigt skön sommar önskar TEAM DENIOS
Undantagna ändringar och fel. All information som lämnats till hemsidan har undersökts noggrant.
Däremot kan DENIOS AB inte garantera aktualiteten, korrektheten, fullständigheten eller kvaliteten på den information som lämnas. Användning av informationen och innehållet för ditt eget eller tredjepartsändamål sker på din egen risk. Följ alltid lokal och aktuell lagstiftning.
Ring, chatta eller fyll i kontaktformuläret så hör vi av oss.
Jul- och nyårshelgerna är snart här och bjuder på många röda dagar. Därför vill vi uppmärksamma att leveranstiderna under veckorna 52-2 är något längre än normalt. Vi finns på plats under mellandagarna då du kan nå oss gällande produktförfrågningar, beställningar och leveranser.